Spårvägsmuseet Skjoldenæsholm 25 år
26 maj - 1 juni 2003

  Måndagen den 26 maj 2003 firades 25 årsdagen av öppmamdet av spårvägsmuseet på Skjoldenæsholm i Danmark. Under dagen kördes särskild trafik för inbjudna och medlemmar. På kvällen var det middag för medarbetare och medlemmar i SHS. Firandet fortsatte på torsdagen den 29 maj med tät trafik på museispårvägen. Lördagen den 31 maj firades jubileet med en trafikdag där alla museets driftvagnar var i trafik. Lördagen följdes upp av samma trafik på söndagen den 1 juni. I det följande visas några intryck från firandet den 26 och 31 maj 2003
© PG Andersson 2003
  Den helt nyrenoverade vagnen med nummer 3657 från Hamburg står här bredvid det jubileumssmyckade vagntåget KS 275+1460 vid avgångshållplatserna på spår A respektive B.
Avgångshållplatsen för normalspåret, ©PG Andersson 2003    
  Denna bild visar två vagnar på linje 2. Vagnen till höger är den första av de åtta vagnar som KS byggde för att prova en ny vagntyp. Vagnen blev för dyr och istället provade man befintliga vagntyper. En av provvagnarna var 2412 från Düsseldorf som här ses till vänster. Proven med 2412 gick så bra att KS beslutade att köpa 100 vagnar från Dûwag i Düsseldorf.
Rheinbahn 2412 och KS 701+1572, ©PG Andersson 2003    
  På bilden syns både de provvagnar som KS provvade innan man bestämde sig för att köpa de 100 vagnarna från Düwag. Vagnen till höger är Hamburg 3060 som senare flyttade till Bryssel där den fick nummer 7000. Till vänster ser vi åter Rheinbahn 2412. Båda vagnarna finns idag på spårvägsmuseet i Skjoldenæsholm. Vagn 3060 är utlånad från spårvägsmuseet i Shönebergstrand utanför Kiel i Tyskland.
Rheinbahn 2412 och HHA 3060, ©PG Andersson 2003    
  ÅS 3 står beredd för avgång på smalspårslinjen mot ingången. I Remise 1 i bakgrunden är det dagen till ära tomt på spårvagnar. I hallen syns NESA 929 samt dammsugarvagnen från Wuppertal. Till höger utanför hallen syns den helt nyrenoverade saltvagnen från Hamburg, 4994. Den senare har figurerat som ett aprilskämt där det påstods att den ursprungligen var tillverkad för den aldrig byggda spårvägen i Ålborg.
ÅS 3 vid museet, ©PG Andersson 2003    
  På museet kunde man även se på nyförvärvet Rheinbahn 2410 som är systervagn till 2412. Vagnen är anskaffad som reservdelsförråd men helt körklar. 2410 har den målning som spårvagnarna i dag har i Düsseldorf.
Rheinbahn 2410, ©PG Andersson 2003    
  Samtliga i Köpenhamn förekommande boggievagnstyper syns på denna bild. Främst står det klassiska Lundingtåget med motorvagn 587 och släpvagn 1552. Till höger ser vi boggieprototypen 701 med boggie släpvagn 1572 och längst bak ser vi ledvagnen APTA 815, fd KS 815.
Boggievagnar vid museet, ©PG Andersson 2003    
  Skrapvognstoget bestående av 470+1065 står till vänster klart för avgång mot Eilers Eg. Till höger det smyckade tåget 275+1460.
KS 470 och 275, ©PG Andersson 2003    
  Vid Tobaksmarken går vagnarna 327+1321 ut på enkelspåret mot Skovkanten.
Tobaksmarken, ©PG Andersson 2003    
  Vagn KS 437 har just ankommit till Flemmingsminde. Under jubileumsveckan är samtliga hållplatser prydda med danska flaggor.
KS 437 vid Flemmingsminde, ©PG Andersson 2003    
  Skrapvognstoget är här på väg från Skovkanten mot dubbelspåret vid Tobaksmarken.
KS 470+1065, ©PG Andersson 2003    
  Mötesspåret vid Skovkanten, eller som hållplatsen ropas ut i 2412 "Am Waldrand", är viktigt för att trafiken skall kunna bedrivas var 5:e minut. På bilden möts Oslotåget 503+589 med HHA 3060.
Skovkanten HHA 3060 och OS 203+589, ©PG Andersson 2003    
  PÅ väg mellan Skovkanten och Bron ser vi här fd Köpenhamnsvagnen 815. Vagnen visas ännu i sitt utförande från Alexandria där den gått i trafik i 30 år. Systervagnen, 890, är i Hollbæk för renovering till Köpenhamnsvagn.
APTA 815, ©PG Andersson 2003    
  Strax före bron är skenslipningsvagnen S1 med tornvagn Tv2 på väg åter mot museet. Vagnen gick i trafik men medtog, naturligt nog, inga passagerare.
S1 och Tv2 vid Bron, ©PG Andersson 2003    
  Ejlers Eg är slutstation för linjen och här ser vi Rheinbahn 2412 klar för avgång mot museet.
Eilers Eg, ©PG Andersson 2003    
  Boggievagnståget med släpvagn 1552 och motorvagn 587 är klara för avgång mot museet vid Eilers Eg.
Eilers Eg, ©PG Andersson 2003    
  Jubileumsveckan lockade inte bara många besökare i form av allmänhet och medlemmar utam lockade även fram solen som sken hela veckan! Detta gjorde jubileet till en tillställning som kommer att minnas i många år - ja kanske helt fram till 50-årsjubileet.
ÅS 3, ©PG Andersson 2003    

-

Senast uppdaterad 31 maj 2003

Samtliga bilder och text (om inte annat anges) ©PG Andersson, 2003