20 april
2014
Hej!
Jag har varit borta länge men nu hoppas vi på en bra
säsong. Säsongerna 2011 och 2012 ägnades åt att få
ordning på bromsarna och när det var klart 2012 så
var hösten kommen. Säsongen 2013 var det ont om tid
och segling prioriterades. När hösten kom fick TRABI
nya fälgar och däck och besiktning skulle ske. Vid
provkörning gick det väldigt hackigt och TRABI
ställdes upp i stället. |
|

|
Idag
den 20 april tappades den gamla bensinen från 2010
ut. Det är lätt när det är självfall på bensinen och
inga pumpar inblandade! Bensinslangen som kopplats
loss och dragits till en dunk syns mitt i bild.
|
|

|
I
övrigt verkat motorn bra och allt är som det ska.
|
|

|
Nåja
- batteriet behövde lite ström innan det gick att dra
igång motorn.
|
|

|
Efter
laddning av batteriet så gick det att starta och
TRABI rullade som den ska. Hybris utbredde sig och
tid för besiktning bokades - vi får se hur det går.
|
|

|
21 april
2014 - 25/50 års skillnad
Den
17 april 2014 fick Trabi en ny kompis - en splitter
ny gasdriven Mercedes B-klass. Den som vill kan
fundera på hur utvecklingen gått framåt. Båda har
framhjulsdrift och båda är INTE bensindrivna
fyrtaktsbilar! Den största skillnaden är kanske
utseendet på nyckeln till bilen.
|
|

|
Här
kan man studera den tyska bilutvecklingen under 25
år från maj 1989 då TRABI föddes till april 2014 då
KLO kom till världen. När Trabant P601 kom 1964 var
den högmodern med bl a tvärställd motor.
|
|

|
Instrumentpanelen
i TRABI innehåller det viktiga med reglage för ljus
och vindrutetorkare, hastighetsmätare, ekometer och
radio. Växelspaken sitter till höger på ratten.
|
|

|
Vad
skiljer i modellen från 2014? Vi har ljusreglering
till vänster, vindrutetorkare i en spak till vänster,
hastighetsmätare, varvräknare är nytt, i
multifunktionsskärmen finns bl a ekometer och till
höger hittar vi radion. Växelspaken för automatlådan
sitter till höger på ratten!
|
|

|
25 april
2014 - Besiktning
Den
25 april bar det iväg till besiktning och det gick
snabbt att komma in - trorts att jag var på plats ca
10 minuter före tiden - ingen väntan där inte.
Kompisen fick vägleda då TRABI har smal spåvidd och
lyftbordet är i bredaste laget!
|
|

|
Kontrollen
genomfördes enligt protokollet och allt var bra utom
ojämn bromsverkan bak. Det blir till att justera
bromsarna bak. I övrigt rullar TRABI bra förutom
ojämngång om inte choken är delvis utdragen. Åtgärd
väntar.
|
|

|
17 maj
2014 - Trabi kommer hem efter översyn
Efter
besiktningen skickades TRABI till verkstaden för
översyn av dels bromsarna dels den ojämna gången på
motorn.
På Norges nationaldag kom Trabi hem igen med
godkända bromsar och bättre gång i motorn - dock
finns fortsatt lite hackande med chooken helt inne.
|
|

|
Bromsvärdena
var bra - nu krävs bara att TRABI får rulla i sommar
så att bromsarna får jobba lite.
|
|

|
12 juni
2014 - Studentexamen
Den
12 juni skedde en sällsynt händelse - TRABI lånades
ut för studentkörning. Nu var föraren inte vem som
helst utan en hängiven DDR-fan som med största
säkerhet kan vårda TRABI på rätt sätt. På bilden
syns den stålta gätsföraren vid hämtning av TRABI.
|
|

|
TRABI
på väg mot studentfirande.
|
|

|
TRABI
lämnar hemmet för en utfärd mot norr.
|
|

|
TRABI
levererar en nybakad student för andra gången under
karriären i Sverige.
|
|

|
9
november 2014 - "25 Jahre Mauerfall"
Den
9 november 1989, ett halvår efter att Trabi levererades,
föll Berlinmuren. På 25-årsdagen fick TRABI en tur
runt i Lund innan vi ställer upp för vintern.
Tidigare hade givetvis bromsarna underkänts på
besiktningen, men en månad extra får man ju att
köra.
|
|

|
TRABI
gör uppehåll på parkeringen vid Armaturfabriken i
Lund den 9 november 2014.
|
|

|
En
runda i centrala Lund och viss uppskattning från
förbipasserande. Här görs uppehåll på Själbodgatan.
|
|

|
TRABI
har åter kommit hem efter en runda för att uppmärksamma
"25 Jahre Mauerfall".
|
|

|
-
Samtliga
bilder och text (om inte annat anges) ©PG
Andersson,
2014
|
|