Spårvägsbygget i Lund

Trafikstart



December




December 2020 blev höjdpunkten för spårvägen i Lund då den öppnade söndagen den 13 december. Första vagnen gick från ESS 06.13 på morgonen och hade ett 70-tal nyfikna resenärer med sig. I övrigt levererades den näst sista spårvagnen i december.
-



ESS på morgonen den 13 december 2020. Vagn 03 Blåtand står avgångsklar för att köra den aldra första turen med spårvagn i ordinarie trafik i Lund. Händelsen var dessutom historisk då det inte öppnat ett nytt spårvägssystem i Sverge på nästan 110 år. Senast det skedde var i Karlskrona den 21 december 1910 kl 3.30 em.
-



Den 6 december på kvällen rangeras vagnar på depån för att göra plats för vagn sex som ska levereras på morgonen dagen efter. Utanför depån står vagn 05 Inferno och 06 Brandklipparen.
-.

Den högtidliga invigningen den 12 decmeber fick ställas in och nli helt digital. Den 27 november gjorde inspelningen under ledning av Johan Wester. Morgonen var dimmig och frostig vilket ledde till lite utmaningar för Sfinxen som användes vid inspelningen.
-



På kvällen den 3 december kom lite snö vilket inte tycks störa Sfinxen på väg mot Ideontorget.
-
På förmiddagen den 7 december lossades vagn 06 Saxo Grammaticus vid Odarslövsvägen. Bevakningen är noggrann så att inget ska gå snett.
Det börjar bli fullt i depån vilket innebar att det gamla loket från Malmköping skickats hem och Sfinxen fick tjänstgöra som buffert, bromskloss och drivkraft när Saxo Grammaticus skjöts in i depån.
-.



I samband med tidtabellsskiftet den 13 december och spårvägens öppnande lades ett antal regionbussar om. Från den 13 december kör inte linjerna 126, 137, 139, 165 och 169 mellan Lund C och Universitetssjukhuset. På bilden möts en linje 126 mot Löddeköpinge och en linje 137 från Bjärred i Kung Oscars väg.
-
På kvällen den 11 december kl 19.26 var det dags att ta avsked av linje 20 som trafikerat sträckningen till ESS som förberedelse för spårvägen. På bilden den absolut sista linje 20 vid ESS med spårvagnsdepån i bakgrunden.
Den 12 december kl 11 visades invigningsfilmen via webben. Lite senare på dagen kunde man se Sfinxen ute på spåret när utbildarna från Arriva i Stockholm var ute och "inspekterade" så allt såg bra ut inför trafikstarten dagen efter.



Den digitala invigningen slutade med att bendet klipptes på Clemenstorget. Skärmdump från sändningen den 12 december.
-
ESS på morgonen den 13 december. Ett 70-tal förväntansfulla resenärer hade tagit sig till ESS med bil, cykel och taxi för att få uppleva den första turen med spårvagn i Lund.
-.
Efter en resa på ca 15 minuter nådde Blåtand, vagn 03, Lund C och Clemenstorget. Därmed var trafiken i gång och spårvagn är en del av Lunds stadstrafik.


Åsa-Hanna på väg mot Lund C som andra spårvagn på morgonen den 13 december. Dena andra avgången från Clemenstorget var betydligt mindre efterfrågad än den första, endast 5 resenärer.
-

Blåtand passerar Solbjer på öppningsdagen 13 december och de nya invånarna vinkar glatt och hälsar spårvagnen välkommen till detta nya bostadsområde..


Blåtand och Åsa-Hanna möts vid Scheelevägen på förmiddagen den 13 december. Senare under dagen kom även de två andra vagnarna ut som finns tillgängliga för trafiken, Brandklipparen och Inferno.
-



Den 23 december visade sig äntligen solen så att några ljusare bilder kunde tas. På bilden passerar Blåtand Brunnshögstorget. Till vänster syns några av de konstverk som satts upp längs spårvägen i samband med öppnandet.

Därmed lämnar vi spårvägsprojektet och rapporteringen av driften övergår till den vanliga sidan om stadstrafiken i Lund.
-


(c) PG Andersson 2020