13 oktober 1955
I oktober
1955 tillkommer en ny linje 5 till det nya
bostadsområdet Kobjer. Sommartidtabellen 1955
gällde från den 12 maj till den 13 oktober.
Under sommaren trafikerades alla fyra linjerna
var 20:e minut.
Linje 5 är
någon form av direktlinje till Kobjer och går
raka vägen i Byggmästargatan och sedan
Bryggargatan och Öresundsvägen till
Kobjersvägen för att sedan nå ändstationen i
korsningen med Slåttervägen. I oktober 1955
lades linje 3 om på sin väg från Tuna till
Stortorget så att den nu går i Tunavägen
istället för Pålsjövägen.
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
13/10-1955 |
1
St Lars - Stortorget - Stationen -
Monumentet (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (15/3)
3 Erikslund - Stortorget
- Tuna (20/2)
4 Smörlyckan -
Stortorget - Södertull - Nilstorp (15/3)
5 Kobjer - Stortorget (20/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 11 |
Leylandbussarna var som tidigare
nämnts för klumpiga för Lund. Detta innebar
att ytterligare bussar köptes. Denna gång från
Volvo med kaross ASJ i Linköping. Bussmodellen
utvecklades av ASJ och Linjebuss gemensamt. Den
första prototypen, nr 90, provades utanför
Lund, men kom till Lund senare (se bilden nedan).
De två andra prototyperna, nr 91 och 92, kom
till Lund och sattes i trafik våren 1955.
Bussarna som fick arbetsnamnet
"Lundbussarna" hade den officiella
beteckningen Condor RL-01. Proven
gick bra och under 1956 levererades ytterligare
seriebyggda bussar. Dessa skilde sig något från
prototyperna genom tvillingdäck bak och något
justerad inredning samt golvbrunnar vid dörrarna
istället för utfällbara trappsteg.
I mitten av 50 talet köptes denna
"nätta" bussmodell in. Det var en
Volvo, tillverkad av AB Svenska
Järnvägsvärkstäderna i Linköping.
(Bildtexten hämtad och bilden länkad från
Stadstrafiken Lunds hemsida).
3
oktober 1956
I oktober
1956 förändras linjenätet ganska omfattande.
Fortfarande finns fem linjer, men ändstationerna
byts mellan linjerna. Kobjer får mer trafik när
linjen från Monumentet, nu linje 3, förlängs
till Kobjer. Linje 5 läggs om via Erikslund och
Måsvägen till Kobjer. Linje 3 finns kvar till
Erikslund. För att spara tid läggs Monument
linjen om i Centrum. Den går nu direkt till
Stortorget via Bredgatan. Som ersättning flyttas
linje 4 från Smörlyckan att gå via Kung Oscars
väg till stationen och Stortorget. Linje 4 får
dessutom ny körväg i Smörlyckan via
Sofiavägen, Lovisastigen och Svenshögsvägen.
Förutom
dessa linjeomläggningar utökas trafiken
ytterligare genom att linjerna 1 och 4 får
12-minuterstrafik. Linje 1 behåller sin
20-minuterstrafik medan linje 3 och 5 får
24-minuterstrafik. Det senare innebär att
Erikslund har 12-miuterstrafik till Stortorget
liksom Kobjer. Från Kobjer får man varannan
gång åka via Erikslund och varannan gång via
Monumentet.
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
3/10-1956 |
1
St Lars - Stortorget - Tuna (20/2)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (12/4)
3 Erikslund - Stortorget
- Monumentet - Kobjer (24/2)
4 Smörlyckan -
Stationen - Stortorget - Södertull -
Nilstorp (12/4)
5 Kobjer - Erikslund -
Stortorget (24/1)
Maximalt antal tursatta fordon: 13 |
Den första av provbussarna (nummer 90) av
typ Volvo/ASJ. Bilden tagen i juli 1956 vid
ändstationen Erikslund som låg i korsningen
Måsvägen/Fjelievägen. Bilden tagen från
Fjelievägen mot nordost. © Nils Lindgren.
Utökningen
av trafiken klaras med Leylandbussarna från 1951
och de nya Volvo/ASJ bussarna från 1955 och
1956.
3
maj 1957
Ambitionen
från 1956 var kanske för hög! I maj 1957
kommer en ny tidtabell där linje 3 åter kortas
av från Kobjer till Monumentet (Sliparelyckan).
Linje 5 tar ensam över trafiken till Kobjer och
Erikslund. Därmed försvinner Erikslund som
ändstationsnamn. Linje 5 tar även över linje
1s gren till St Lars. Turtätheten är 15 minuter
på linje 2, 4 och 5 samt 20 min på linje 1 och
3.
Tidtabellen
som utkommer är den första i liggande häftat
format. Detta format har allt sedan dess gällt
för tidtabellerna i Lund!
-
Datum |
Sträcka (inom
parentes maximal turtäthet/antal
tursatta fordon) |
3/5-1957 |
1
Stortorget - Tuna (20/1)
2 (Värpinge) -
Folkparken - Stortorget - Vipeholm (15/3)
3 Stortorget -
Monumentet (20/1)
4 Smörlyckan -
Stationen - Stortorget - Södertull -
Nilstorp (15/3)
5 Kobjer - Erikslund -
Stortorget - St Lars (15/3)
Maximalt antal tursatta fordon: 11 |
Denna
tidtabell ersattes av tidtabell med giltighet
från 1 december 1957, utan några förändringar
i turutbud eller linjenät, som sedan kom att
gälla till 1960.
|
|
Stortorget
i Lund i augusti 1959. En buss av typ
Volvo/ASJ på linje 4 gör uppehåll. ©
Nils Lindgren. |
|